در سال ۶۱ که کشور درگیر جنگ بود اقایان (محمد ع) و (حمید ک) با ۲۵ سال سن و با سرمایه هنگفت که منشا آن معلوم نیست شرکت کروز را تاسیس کردند.

اقایان (ع) و (ک) شروع به خرید سهام ایران خودرو میکنند و سال ۸۸ حدود ۳/۵ درصد سهام ایران خودرو را میخرند که ۳۱ میلیارد تومان میشد زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود.

در سال ۹۰ شرکت تدبیر سرمایه آراد را تاسیس کرده و از طریق این شرکت هم سهام ایران خودرو را میخرند؛ به طوری که تا پایان سال ۹۰ حدود ۱۴ درصدسهام ایران خودرو را تصاحب میکنند.

یعنی ۲۴۲ میلیاردتومان زمانی که دلار ۱/۲۰۰ تومان بود!

تبدیل به یکی ازبزرگترین مالکان ایران خودرو شدند‌ و هدفشان این بود که به هیئت مدیره شرکت ایران خودرو راه پیدا کنند ، در صورتی که طبق قانون قطعه ساز نمیتواند عضو هیئت مدیره شرکت بالادست خود باشد ؛ زیرا با این کار انحصار قطعات شرکت را به خود اختصاص داده و قطعه سازان دیگر را از دور خارج میکند که شورای رقابت اجازه این کار را نداده است اما کروز از راه دیگری وارد شد.

در سال ۹۲ که صنعت خودرو توسط امریکا تحریم شد کروزیها هم ایران خودرو را تحریم کرده و با ندادن قطعه این شرکت را گروگان گرفتند.

کروزیها در سال ۹۰ موفق شدند با استفاده از پوشش شرکتهای غیر واقعی یک نماینده راهی هیئت مدیره ایران خودرو کنند اقای (ح ) تا از استراتژی شرکت قبل از بقیه قطعه سازان مطلع شده و یک گام جلوتر باشند. و همچنین بتوانند مصوبات هیئت مدیره را به نفع خود رقم بزنند.

وقتی هیئت رسیدگی به تخلف خودروسازها مدارک را به قوه قضائیه فرستاد ، طبق قانون باید طی ۶ ماه رای اعلام میشد اما این رای حدود ۳ سال طول کشید و طی نامه ای به مجلس بعد(دهم) اعلام شد که تخلفی مشاهده نشده است

چطور ممکن است ؟ آیا کروز در قوه محترم قضائیه هم نفوذ کرده یا قاضی پرونده صلاحیت رسیدگی به پرونده را نداشته ؟ یا …

به هر حال آنها هنوز قانع نبودند و شرکت بهمن موتور که تا سال ۹۵ حتی از ایران خودرو و سایپا بهتر کار میکرد را هم خریدند اما با شراکت اقای (ح ص) که مالک شرکت قطعه سازی اورند پیشرو بود و همچنین ۲/۸ درصد از سهام ایران خودرو را نیز داشت و در واقع خصوصی سازی را به شخصی سازی و انحصار طلبی تبدیل کردند  که نتیجه زد و بند مدیران کروز و سازمان خصوصی سازی بود .

و اصلا بابت خرید شرکت بهمن موتور هیچ پولی پرداخت نشد . و تعداد زیادی از قطعه سازان کوچکتر یا به اجبار و یا توافقی برای جلوگیری از ورشکستگی در رقابت با کروز شرکت خود را به کروز واگذار کردند.

سال ۶۱ همزمان با تاسیس کروز بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین شد.سال ۶۴ شرکت تالبوت انگلیس که پیکان تولید میکرد ورشکسته شد و چند سال بعد بهزاد نبوی ، میر حسین موسوی نخست وزیر وقت را مجاب کرد که شرکت تالبوت را به قیمت ۱۳ میلیون دلار بخرند اما نه از انگلیس بلکه از پژوی فرانسه که تالبوت را از انگلیس خریده بود و میخواست به جای پیکان ، پژو تولید کند .

در سال ۶۱ همزمان با تاسیس کروز آقای (ق) هم شرکتی به نام ساپکو را تاسیس کرد که کل ایران خودرو را تحت کنترل بگیرد ؛ به این ترتیب دیگر ایران خودرو با قطعه ساز رابطه ای نداشت و حالا ساپکو تصمیم میگرفت که چه قطعه ای را از چه شرکتی و با چه قیمتی بخرد.

تاسال ۷۹ ساپکو دردست اقای (ر و) بودودرسال ۷۹ که آقای اسحاق جهانگیری وزیر صنایع شد اقای (و ) قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو شد و در سال ۸۰ معاون جهانگیری شد ، صنعت خودرو از سال ۸۰ در انحصار آقایان (و،ق پ ) بود . که ویسه و اقای (پ) عضو هیئت مدیره ایران خودرو نیز بودند و علاوه بر آن اقای (پ) عضو هیئت مدیره سایپا،مدیرعامل مگاموتور و ساپکو نیز بود.

سایپا هم از سال ۸۰ تا ۸۶ به دست قلعه بانی افتاد که با حفظ سمت در ۱۳ مجموعه صنعتی دیگر نیز حضور داشت . ویسه در سال ۸۴ از تمام سمتهای دولتی استعفا داد اما ازطریق مهره های خودکنترل صنعت خودرو را به دست داشت.

درسال۹۲ویسه معاون اسحاق جهانگیری نفر دوم دولت شد. کروز تا سال ۹۷ حدود ۲۵ درصد سهام ایران خودرو را خرید تا انحصار بیشتری ایجاد کند و در این سال ضربه دوم را به ایران خودرو وارد کرد و از تحویل قطعه به آن خودداری کرد.

اقای (ع) و (ک) تابعیت خارجی دارند و با خرید املاک در خارج از کشور مقدار زیادی ارز از کشور خارج کردند .

طبق اسناد موجود آقای (ع) در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا از دموکراتها حمایت مالی نیز کرد.ضمنا” فرزندان آنها و ویسه در خارج از کشورسکونت و فعالیت دارند.

 

اینها مافیای خودرو ایرانند که ۳۰ سال است با استفاده از حمایت دولتها علاوه بر اینکه اجازه پیشرفت به خودروسازی کشور را نمیدهند ، با افزایش قیمتهای غیر منطقی خون مردم را نیز مکیده اند.آنها به فکر سود نیستند بلکه به سودهای چنددرصدی فکر میکنند ، آیا جمهوری اسلامی نباید با آن ها برخورد کند؟

 

دکتر صالح ایزدی ، تحلیلگر امور سیاسی